Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Łaźcu

Łaziec 66

42-274 Konopiska

woj. śląskie

Adres

Łaziec 66


42-274 Konopiska


woj. śląskie


Kalendarium

Poniedziałek, 2024-05-13

Imieniny: Agnieszki, Magdaleny

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 621819
  • Do końca roku: 232 dni
  • Do wakacji: 39 dni

Kontakt

sekretariat@splaziec.szkolnastrona.pl

 

 tel. 34 3336304

 

Nasza włoska przygoda

W dniach 15-19 maja 2023 roku odbyła się planowana mobilność uczniów z klasy V i VI do Włoch w ramach Programu Akredytacja Erasmus+ KA1. Zgodnie z założeniami szkolnego projektu Erasmus+ "Eco friendly", w wyjeździe uczestniczyło 12 uczennic naszej szkoły oraz 5 nauczycieli. Odwiedziliśmy Pescarę, Ortona, Rzym i Watykan. Kluczowym założeniem naszego projektu było zdobycie przez nauczycieli kompetencji kulturowych i językowych oraz udział w Job shadowing w celu podniesienia jakości pracy na lekcji oraz zbudowanie potencjału międzynarodowego i organizacyjnego nauczycieli oraz dyrektora naszej szkoły.

 

Co nam dała mobilność?

Bardzo ważną potrzebą było zorganizowanie mobilności uczniów. Nigdy wcześniej nasi uczniowie nie mieli okazji wzięcia udziału w wymianie międzynarodowej. W związku z tym, mobilność uczniów stała się jednym z nadrzędnych celów Planu Erasmusa.

Aby zrealizować wszystkie wyznaczone cele, dwie nauczycielki naszej szkoły (geografii i języka angielskiego) odbyły Job Shadowing w szkole we Włoszech. Uczestniczyły w lekcjach swojego przedmiotu nauczanych za pomocą TIK, podczas których włoscy nauczyciele wykorzystywali rozmaite aplikacje i narzędzia informatyczno-komunikacyjne. Ponadto wymieniały swoje doświadczenia dydaktyczne z włoskimi nauczycielami, co w znacznym stopniu przybliżyło nam sposób nauczania wg standardów europejskich. Nauczyciele zaczerpnęli mnóstwo pomysłów na ciekawe zajęcia od swoich włoskich kolegów po fachu. Pani dyrektor uczestniczyła w Job Shadowing pracy dyrektora we włoskiej szkole. Celem Planu Europejskiego była obserwacja pracy w sektorze zarządzającym placówką. Obserwacja pracy dyrektora dotyczyła holistycznego podejścia do zarządzania placówką europejską tj. sposobu zagospodarowania i wyposażenia sal lekcyjnych, zagospodarowania miejsca na korytarzach szkolnych, przestrzegania zasad i regulaminów, współpracy z nauczycielami i uczniami oraz obecności w szkole uczniów różnych narodowości. Bardzo bogatym doświadczeniem okazał się sposób podejścia do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi we włoskich szkołach.

Celem mobilności uczniów była, poza aspektem językowym i kulturowym, integracja wychowanków podczas pobytu za granicą, nawiązanie międzynarodowych znajomości i przyjaźni z rówieśnikami oraz wymiana doświadczeń dotyczących ekologicznej uprawy warzyw i owoców w innej niż Polska strefie klimatycznej. Uczniowie uczestniczyli w normalnym dniu szkolnym swoich włoskich rówieśników, jedli z nimi lunche, mając okazję analizy zdrowego trybu odżywiania się uczniów we Włoszech oraz wymiany doświadczeń związanych z ochroną środowiska. Cennym doświadczeniem dla naszych uczniów okazała się obserwacja pracy metodą projektu, którą najczęściej pracują uczniowie włoscy oraz to, że do szkoły uczęszczają przedstawiciele różnych narodów, o różnych kolorach skóry i różnych sposobach ubierania się, wynikających z kultury i wyznawanych religii. Doświadczenia te znacząco poszerzyły horyzonty myślowe naszych wychowanków. Nasi uczniowie bardzo dobrze zdali egzamin z tolerancji, pracując w szkole we Włoszech z uczniami z różnych stron świata. Oczywiście nawiązały się także cenne znajomości, które są nadal podtrzymywane.

Wyrażamy nadzieję, że tak entuzjastycznie rozpoczęta przygoda naszych uczniów z Erasmusem przyniesie oczekiwane efekty. 

 

Autor: Magdalena Wronkowska, Monika Wewiór-Mendrela